tirsdag den 8. april 2014

Når man ikke kan få nok - en GOT-nørds bekendelser



Kultur er mange ting, og det er vist de færreste af os, der udelukkende dyrker kunsten med stort K. Det ville i hvert fald være trist.

Igår vendte HBO tilbage med fjerde omgang Game of Thrones. Et gensyn, som har været længe ventet. For de stakkels fans, der ikke har læste bøgerne, bød tredje sæson på nogle slemme overraskelser. For os andre (der havde haft en del tid til at komme os over The Red Wedding), blev det en kilde til morskab, som denne video vidner om:


For mit eget vedkommende er Game of Thrones året højdepunkt. Det er mit fix, når jeg bliver for utålmodig efter næste bog, og så er der noget uendeligt tilfredsstillende ved at genopleve historien på TV-skærmen med en række fantastiske skuespillere. Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilie Clarke og især Peter Dinklage, der trods sin størrelse rager op over dem alle. Jeg kan nyde alle de små detaljer, som serien tilføjer - som når Lord Frey byder sine gæster på brød og salt som symbol på gæstefred, få timer før han brutalt får dem myrdet, eller Tyrion dækker over sin trussel om at kastrere kongen ved at bryde ud i et narreagtigt fuldemandsgrin. Jeg kan heppe på mine yndlingskarakterer, lettet over at ingen af dem er døde (endnu), og råbe ukvemsord til Tywin Lannister og Joffrey, skurke som alle fans af serien elsker at hade.

Når man ikke kan få nok GOT
Der er faktisk kun én ting, jeg nyder lige så meget som at sidde klistret til skærmen hver mandag aften. Mit nørdeniveau går nemlig videre end til blot at se på en masse mord, vold, drager og sex. Hver gang jeg har set et afsnit, klikker jeg ind på netmagasinet Entertainment Weeklys hjemmeside for at læse, hvad bladets journalist synes om afsnittet. I USA er det normalt at lave de såkaldte 'recaps' efter hvert afsnit af en populær tv-serie, der er en blanding af en anmeldelse og en opsummering. James Hibberd fra EW opsummerer og kommenterer, hvilket måske ikke lyder fantastisk spændende. Men hans kommentarer er så hylende morsomme, at jeg altid griner mig igennem dem. Hvis man er fan, er det lige så sjovt som at se selve serien. Kan varmt anbefales, og du kan læse hans kommentar til fjerde sæsons første afsnit her.

Sidste sæson var det også muligt at læse den utrolig sjove (og igen ret nørdede) Facebook recap fra Happy Place, der gør kærligt grin med serien ud fra forestillingen om, hvordan en opsummering af GOT ville se ud på facebook. Forhåbentlig laver de en ny til denne sæson. Så hvis du ikke kan få nok af verdens mest populære fantasy-serie, stadig har traumer efter sidste sæson blodige bryllup eller bare trænger til et godt grin, bør du tjekke de sider ud.

Og efter at have set traileren for næste afsnit, vil jeg kun opfordre alle fans til at se afsnit 2 med det samme. Sæson 4 er fyldt med vendepunkter og begivenheder, der er lige så store og gennemgribende som Red Wedding, og det ser ud til, at det første er lige om hjørnet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar