Det er blevet tid til årets sidste indlæg. Når jeg
sætter mig til tasterne nu, er det med bevidstheden om, at jeg nok burde have
gjort det noget før. Der har længe været tavst på bloggen. Min undskyldning?
Travlhed. Arbejde. Så jeg har udskudt og udskudt, fået ideer til indlæg det ene
øjeblik for at skyde dem til side i næste øjeblik, fordi der var så mange andre
opgaver, der krævede min opmærksomhed. Det, der i sidste ende fik drevet mig
til tasterne netop i dag, midt i juleferien, var følelsen af, at nu kunne jeg
ikke længere udskyde det. Den følelse var vrede, en helt generel pissed off-hed
i lyset af den nye regerings kulturpolitik. Derfor er det på tide at tage
bladet for munden og affyre den salve, der skal afslutte 2015 på K for Kultur.
Kultur
er liv
Anledningen var en stilfærdig, men passioneret kommentar i gårsdagens Berlingske Tidende fra den klassiske musikredaktør Søren
Schauser.
Ikke en mand, jeg normalt følger særlig nøje, jeg kan godt lide klassisk musik,
men er på ingen måde ekspert og går ikke særlig højt op i det. Men denne musikredaktør
havde et ærinde. Han talte regeringens nedskæringer på kulturområdet midt imod.
Det er han ikke den første der har gjort, men hans indfaldsvinkel var
anderledes. I stedet for at kritisere kulturministeren for at skære alt over én
kam i stedet for at turde prioritere og vælge det fra, som bedst kan undværes,
i stedet for at argumentere for det urimelige i at tvinge pressede
institutioner som Det Kongelige Teater i knæ, kom hans angreb mod
kulturpolitikken (eller måske snarere fraværet af reel kulturpolitik) fra en anden kant. Schauser
rasede værdigt og roligt over den holdning blandt politikerne, at kulturen blot
er til pynt, en omgang forfinet underholdning, et fedtlag, der kan skæres væk i
hårde tider.
For Søren Schauser er kultur nemlig ikke et fedtlag,
noget der snildt kan undværes hvis riget (eller de rige) fattes penge. For
Schauser er kunst og kultur en fuldstændig central del af livet. Det kan lyde
ekstremt forkælet, når vi alle har set billeder af flygtningestrømme, af sønderbombede
byer i Irak, af sultne børn på flugt fra døden i Syrien, af blodige gader i
Paris. For selvfølgelig er der folk, der har det værre end os forkælede
danskere. Men Schauser har fat i det egentlige, når han taler om kultur som
noget, der omfatter hele hans liv, ”på én gang intet og alt”. For ham er kultur
hans hverdag, det er ikke bare teaterture, klassisk musik, museer og
biblioteker. Det er sprog, manerer, tankegods, det er hans historie, hans
identitet. Ligesom det er vores andres. Vi ved det alle sammen godt, selvom der
er alt, alt for få, der vil indrømme det.
Populærkultur
vs. finkultur
Ifølge spørgeundersøgelser i forbindelse med Bertel
Haarders besparelser, syntes hver anden dansker, at det var helt i orden at
kulturen skulle holde for, når staten skal spare. Måske fordi de fleste
opfatter kulturen som netop et fedtlag, noget vi kan undvære. Og måske kan vi
også undvære kulturen, eller i hvert fald finkulturen og kunsten (for hvor
finder du nogen, der synes vi skal spare på fodbold og TV-serier, krimier og X-faktor?).
Det er markedskræfterne, der er gud i disse år. Lad falde, hvad ikke kan stå!
Nu er jeg selvsagt én af dem, der dyrker
finkulturen, hvilket denne blog til overflod er vidne om. Det betyder ikke, at
jeg hånligt forkaster populærkulturen. Tværtimod kan jeg ikke se nogen
modsætning mellem de to kulturformer. De griber ind i, inspirerer og udfordrer
hinanden. Det ene har lige så stor værdi som det andet, og selvom jeg altid
står parat til at håne overfladisk popmusik og dårligt skrevne bøger, bør der
stadig være plads til dem. For ikke at tale om al den popkultur, som er helt
sublim. I min verden er det Star Wars
og Disneyfilm, Breaking Bad og Carl
Barks, for andre er det The Avengers
og House of Cards, for en tredje
gruppe er det måske Rihanna og Borgen.
Men popkulturen har ikke brug for en forsvarer, den klarer sig fint på markedets
ubarmhjertige vilkår.
Designertøj
er en menneskeret i Hellerup
Derimod er finkulturen (det er ikke en dækkende
betegnelse, men må bruges i mangel af bedre) mere sårbar. Den er nemlig
konstant under beskydning, netop fordi den i de fleste tilfælde for de få. Den
anklages for at være for svær, kringlet, uforståelig, kedelig. Den koster ofte
penge, og hvis den ikke gør, så tjener den i hvert fald ikke penge. Den er en
underskudsforretning i langt de fleste tilfælde, især for dens udøvere. Nogle
få er heldige eller dygtige nok til at kunne leve af den, men det skyldes
næsten altid, at andre må dække udgifterne. I Danmark er det staten. Hvorfor?
Tidligere generationer har været i stand til at frembringe fantastisk kunst,
uden at kunstnerne fik støtte fra staten. Bare tag H.C. Andersen. Hvorfor kan
vi ikke vende tilbage til de gode gamle dage, hvor det var private mæcener,
rige borgere der støttede kunsten? Staten har jo udgifter nok, flygtninge,
ældrepleje, kontanthjælpsmodtagere. Staten har ikke råd! Sådan lyder devisen
fra de liberale, og venstrefløjen siger dem ikke imod. Der er ikke mange
stemmer at hente ved at give penge til kulturlivet.
Og måske har de ret, måske har vi ikke råd. Måske er
skattelettelser vigtigere, hvem er jeg, at jeg skal gøre mig klog på økonomi og
sammenhængskraft? At der så rent faktisk er mennesker i Danmark, der har penge
tilovers, er ikke vigtigt her. At der findes mennesker så rige, at de har råd
til at give deres børn mere end 10.000 kroner i lommepenge blot til at købe
designertøj for, lader vi stå et øjeblik. De stakkels mennesker i Hellerup og
omegn holder jo hjulene i gang, det er godt for økonomien, når bumsedeteenagedrenge bruger for 25.000 kroner i H&M på at få tyve par af de helt
rigtige jeans. Ingen tvivl om det.
Føj, finkultur!
Spørgsmålet med kulturstøtten er, om vi har råd til
at lade være. Det syntes tidligere regeringer ikke. Kunsten og kulturen vil
altid være der, simpelthen fordi vi er nogle idioter, der ikke kan lade være
med at dyrke den. Der vil nok også være nogle rige mennesker, som synes det er
hyggeligt med finkultur, med klassisk musik, med sang, dans og billedkunst. Men
hele pointen med at yde statsstøtte til kulturen, med at oprette
kulturinstitutioner, hvor kunsten kunne dyrkes og udvikles, var netop at gøre
kunsten demokratisk. Kultur er nemlig på én gang dannelse, identitet og
udvikling. Det ved selv Bertel Haarder. Den politiske kamp om indflydelse
starter med at vinde fortællingen om, hvad vores land er og hvad det skal være.
Det er en kamp om ideer. Det er én af grundene til, at den sidste
højreorienterede regering satte sin kulturminister til at udfærdige en kanon
over dansk kultur og kunst. En gimmick, der skulle indfange og definere, præcis
hvad der er særligt ved dansk kulturliv og dermed danskerne som folk og nation.
I juledagene erklærede den nye kulturminister, at han vil have udfærdiget en ny
kulturkanon. Brian Mikkelsens gamle kanon var åbenbart for finkulturel.
Isoleret set er det jo en fin tanke med en kulturkanon. Bertel Haarder
erklærede selv, at det skulle skabe fokus og debat omkring dansk kultur, og
bagtanken er selvfølgelig den samme, som flere andre europæiske nationer har
gået og rumlet med siden terrorangrebene i Paris i oktober. Der finder i disse
år en ideologisk kamp sted i Europa, som ingen kender omfanget af, men vi har
allerede mærket konsekvenserne i form af ideologisk motiverede mord og hærgen i
flere storbyer, heriblandt København.
Sagen er bare, at når kulturministeren fremlægger
planer om en kulturkanon, lige efter han har skåret så voldsomt i
kulturstøtten, at han effektivt har forkrøblet en række af landets centrale
kulturinstitutioner, er det et slag i ansigtet på kulturbranchen. Haarder vil
bruge en ny kulturkanon til at fremhæve blandt andet højskolebevægelsen. Men højskolerne vil - i lighed med resten af kulturbranchen - også blive beskåret og udsultet i
forbindelse med regeringens nedskæringer. En ny kulturkanon er derfor ren
symbolpolitik, varm luft og nationalistisk propaganda. En ny kulturkanon er ikke fem
potter pis værd.
Det vil derfor være synd at sige, at jeg er fan af kulturministeren.
Tværtimod bliver jeg godt og grundigt arrig, hver gang fjolset udtaler sig i
medierne. For hvordan kan man kalde sig kulturminister, når man i virkeligheden
er i fuld gang med at underminere kulturen og kunsten? Jeg er vred, fordi jeg
samtidig er hamrende bange for, at den kulturpolitik, som Venstre er i gang med
at lægge, i sidste ende vil underminere og forkrøble kunsten og finkulturen i
Danmark. Det vil være et tab af dimensioner, som de færreste desværre forstår
konsekvenserne af. For sagen er, at vi er vores kultur. Vi er summen af de
tanker, ideer og værker, som kulturen har frembragt, både den nationale og den
internationale. Og alt for få danskere forstår, at kunsten er med til at
udvikle os. Kunsten er nogle gange kedelig, langsommelig, kringlet og
uforståelig, fordi den netop prøver at afsøge og spejle verden. Prøver at
stille de ubehagelige spørgsmål, som ingen andre formår. Videnskaben kan nok
fortælle os, hvad vi består af, men det er kulturen, der hjælper os
til at forstå, hvem vi er. Hvis vi mister det, hvad har vi så tilbage?
PS. Når folk rabler eller bliver
hysteriske på film og TV, hjælper det altid at give dem en syngende lussing – mon det
vil hjælpe på Bertel Haarder? Eller får vi bare flere episoder som den her?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar