onsdag den 30. december 2015

Det bedste og værste i 2015



Foto: Derek Keats


Egentlig er titlen lidt misvisende, eftersom jeg allerede har været omkring årets allerværste begivenhed inden for dansk kulturliv. Men hvis vi lige ser bort fra diverse idiotiske politikeres håbløse forvaltning af vores fælles arvegods, er der et par andre kulturbegivenheder, som på hver deres måde har fortjent at blive nævnt. Ligesom sidste år bliver det en dybt subjektiv liste, der udelukkende er baseret på min egen smag og idiosynkrasier. 

I januar i år blev jeg ud af det blå pludselig teater- og filmredaktør på et undergrunds/upcoming/alternativt københavnsk kulturmagasin, VINK, hvilket i årets løb ironisk nok betød, at jeg kun fik set halvt så meget teater som sidste år. Derfor vil det ikke give mening at lave en top 5 over året bedste og værste forestillinger, da jeg har set alt, alt for lidt til at kunne udpege disse. Men mon ikke I klarer jer alligevel, for i stedet vil jeg bringe en lille oversigt over, hvad året bød mig af interessante kulturoplevelser – på godt og ondt.

Er I klar? Godt, for her kommer….

Det her var en overraskelse. Jeg har mange gange før beklaget, at jeg er så utrolig elendig til at følge med i dansk litteratur. Det pinlige er, at trods en universitetsgrad i faget dansk med fokus på litteratur, læser jeg generelt langt flere anmeldelser end jeg læser bøger. Jeg er meget mere vild med at diskutere litteratur end jeg er med at læse bøger, og jeg er tilstrækkeligt meget en del af Generation Y til at gå langt mere op i når folk poster vittige/kloge/dumme indlæg, GIFs og fotos på Facebook/Twitter/Insta end i de bøger jeg en gang imellem forsøger at komme igennem. Eksempelvis elsker jeg forfatteren Olga Ravns blog, men kom aldrig igennem hendes debutbog, og hendes seneste bog er på min meget lange liste over bøger som bør læses, men som jeg aldrig tager hul på. Medmindre jeg altså bliver tvunget.

Til min fødselsdag fik jeg så Kim Leines Profeterne i Evighedsfjorden. En bog som helt sikkert bør læses, hvis man som jeg går bare en smule op i litteratur, fordi den vandt et hav af priser, deriblandt Nordisk Råds Litteraturpris. Anyway, en veninde gav mig bogen i gave, og da jeg et par måneder senere pludselig havde et par rolige uger (hvor kom de fra?), hvor jeg ikke konstant piskede fra det ene arbejde til det næste, gav jeg mig til at læse den. Hold op, hvor var den kedelig! Havde jeg haft mindre tid, var jeg stoppet efter de første 100 sider. Men jeg havde ikke noget at tage mig til, og følte mig mærkeligt forpligtet til at læse videre, dels fordi det netop var en velment gave, dels fordi jeg ikke havde noget bedre at beskæftige mig med. Og langsomt blev bogen bedre. Og bedre. Jeg vil ikke sige, at den ikke stadig blev lidt kedelig af og til, men de gode passager var tilstrækkeligt gode til, at jeg holdt ud.

Hvorfor var den god? Tjo, Kim Leine har helt sikkert lavet en god research, det er en historisk roman der spænder over vidt forskellige lande og miljøer, og han har styr på sine karakterer og på sine miljøskildringer. Selvfølgelig var der en del postkolonialt ’onde danske koloniherrer’ og ’dekadent vestlig kultur’ over skildringen, men Leine styrede uden om de værste isbjerge af fordomme og frelsthed for i stedet at koncentrere sig om sine karakterer. Det, der for alvor gjorde bogen interessant og faktisk ret gribende, var et par særdeles væmmelige sidehistorier. Særligt én virkelige ubehagelig passage hen mod slutningen var så godt skrevet, at jeg greb mig selv i at forklare dens virtuositet med, at forfatteren på grund af sin egen, brogede familiehistorie har førstehåndskendskab til den slags grufuldheder og menneskelige tragedier. Mere vil jeg ikke sige for at undgå spoilers, men de nysgerrige kan jo enten læse hans bekendelsesroman Kalak eller et af de mange interviews, hvor han har fortalt åbenhjertigt om sin fortid.


 
En film jeg særligt havde set frem til i 2015, var Amy Schumers Trainwreck. Amy Schumer er en af de sjoveste kvindelige komikere, der findes, og det sidste års tid har jeg ivrigt fulgt hendes comedyshow via Youtube, Inside Amy Schumer. Hun rammer ikke altid plet, men hendes sketches har stort set altid både vid og bid, og især for kvinder er der rigtig meget at more sig over. Schumer formår nemlig at levere intelligent satire med en feministisk vinkel, der én gang for alle slår fast, at feminisme ikke (som mange beklageligvis tror) handler om sure kællinger, der bare ønsker at kastrere alle mænd. I stedet sætter hun fingeren på nogle ømme punkter i vestlig kultur og trykker til, men gør undervejs gavmildt grin med både kvinder og mænd. Hendes satire handler reelt ikke om at udskamme nogen, mindst af alt det modsatte køn, hun insisterer blot på at latterliggøre verdens dumheder, som oftest ved at vende stereotyper på hovedet eller iagttage velkendte fænomener fra en skæv vinkel. Nogle af hendes sketches er ikke sindssygt relevante for ikke-amerikanere, mens andre som eksempelvis ”Last F*ckable Day” og ”Girl You Don’t Need Makeup” er mere universelle og giver samtidig én noget at tænke over. Jeg havde derfor glædet mig til Schumers filmdebut, hvor hun sammen med Jude Apatow, Hollywoods ukronede konge af bromance og filmkomedier, hudflettede moderne kønsroller og især kvinder.

Desværre blev Trainwreck aldrig rigtig morsom. Schumer havde mistet lidt af sit bid til fordel for den amerikanske komedies akilleshæl, nemlig rom-commodellen. Skabelonen kører altid på samme trætte rutine: dreng/pige møder pige/dreng, bliver forelsket, fucker op og mister den udkårne, men udfører i sidste sekund en storslået, romantisk gestus og vinder derved den tilbedte tilbage. En plotstruktur, der har gået med krykker siden 90erne.  Forhåbentlig bliver Schumers næste mere ærligt, bidende og sjovt.

Årets mest interessante kulturbegivenhed var Den Kongelige Ballets samarbejde med kunstnerduoen SIGNA, der udmundede i Feberhavnen, en meget atypisk balletforestilling, hvor danserne interagere på med publikum i et vildt, kulørt og grænseoverskridende univers. Selvom det ikke var en perfekt forestilling, var den alligevel en særegen oplevelse, fordi balletten frygtløst bevægede sig ud i tovene og nedbrød grænserne for, hvad ballet kan og bør være. Det var skævt, syret og sine steder helt utroligt morsomt, og af samme grund meget forfriskende at opleve.

Selvom alle os boglæsere vidste det ville ske, var det stadig en traumatisk oplevelse.

Hvilket bringer mig videre til 

De sidste par sæsoner af Game of Thrones har været en ekstra fornøjelse, fordi serien nu er blevet så meget kult, at flere fans er begyndt at lave humoristiske gennemgange eller ’recaps’ af hvert afsnit. Sæson 3 og 4 blev dækket af Someecards, der lavede den hysterisk morsomme ”If Game ofThrones took place entirely on Facebook”. Da sæson 5 havde premiere i år, blev Someecards dog væltet af tronen af en endnu mere nørdet fan, Captainofthefalls, der på sin Tumblr lavede en endnu sjovere GoT-recap af hvert afsnit i sæson 5 og 4 såvel som et par afsnit af sæson 1 og 3. ”Chrys Watches GoT” er virkelig noget af det sjoveste jeg har læst i år. 



At Star Wars: The Force Awakens faktisk var god.

Godt nytår!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar