tirsdag den 28. januar 2014

En ægte mand?



Fotos: Mads Møller Andersen



Hvor går grænsen mellem dreng og mand? Hvornår forlader man barndom og ungdom og bliver voksen, bliver en 'rigtig' mand? Og hvad vil det i det hele taget sige?

Med Rite of Spring - EXTENDED skildrer Granhøj Dans overgangen og overgivelsen til maskuliniteten, så man uvægerligt må stille spørgsmål til netop det at være mand. Dansekompagniet tager udgangspunkt i Stravinskys kendte balletmusik, Le Sacre du Printemps (eng. The Rite of Spring), i sin tid et kontroversielt værk, et moderne stykke musik fuld af skurren og dissonans. Musikken i sig selv er nok til at skildre en verden, hvor menneskets forståelse af sig selv som centrum i et velordnet, harmonisk univers ikke længere kan opretholdes. Selvopfattelsen, og dermed selve verden, er for længst er revnet.

Den oprindelige ballet skildrede et hedensk forårsritual, hvor en ung kvinde blev ofret for fællesskabet. Ofringen tager en anden skikkelse her, hvor ofringen er symbolsk, men ikke mindre alvorlig.

Tvungen identitet
Palle Granhøj, kompagniets kunstneriske leder, har som den første nogensinde fået lov til at strække stykket ud til en time, frem for at holde sig inden for værkets originale 33 minutter. Forestillingen er derfor fyldt med pauser, med tavshed og sprækker.

Syv mænd skildrer fragmenter af den maskuline selvforståelse, af den identitet, som mænd i fællesskab kan dyrke, ja endda fremtvinge hos sig selv og hinanden. Det er både komisk, kejtet og brutalt.


Nøgen galskab
Seks mænd i jakkesæt og bare fødder indtager scenen. De har hver et sæt claves i hænderne, som de rytmisk slår mod hinanden, mens de fremtvinger simultane orgasmer. Det er fjollet, og ude i salen ler publikum. Vi ler faktisk adskillige gange undervejs, når mændenes rituelle leg bliver for absurd, for sær. Ritualernes dystre understrøm kan let overses, selvom den løber gennem hele forestillingen, imens vi underholdes med nøgne, spændstige mandekroppe, med akrobatisk leg og klovnerier. Men musikkens underliggende drama skaber en dyster kontrast, og efterhånden sniger en alvor sig ind i galskaben.

En ung mand skal optages i jakkesættenes fællesskab. Han skal lære at være en mand, og i starten er det simpelt, harmløst. Han smider hættetrøjen og efterligner de andres kontrollerede dans, han lærer langsomt at tæmme sine egne unge og umiddelbare bevægelser. Det er ikke nok.

Så prøver han at fange rytmen med sit slagtøj, men bliver ydmyget og irettesat af mændene. De lærer ham at være aggressiv, at slås. Overgangen til voksenlivet kræver adgang til maskuliniteten, til den form for mandighed, som fællesskabet har godkendt. Ritualerne bliver mere ekstreme, og mændenes dyrkelse af sig selv og deres køn bliver foruroligende, næsten dyster. Gruppens sammenhold virker både trygt og kvælende på én gang. Maskuliniteten giver ikke plads til afvigelser, men samtidig skildres den som en forceret tilstand, fremmanet og dyrket blindt, betingelsesløst.

Ritualerne kulminerer i blod og sæd, mens de 'voksne' gejler drengen op, tvinger ham ud til kanten, til klimaks. En mand skal først og fremmest levere varen, hans virilitet må ikke fejle, ikke betvivles.

Overgangen godkendes, da mændene har fået deres vilje. Drengen bliver omskabt i deres billede og kan optages i gruppen. Til sidst er alle afvigelser smeltet bort, og flokken er ét, en pulserende, smokingklædt rytme af hårde, bankende gentagelser. Civilisationen har vist sig som en tynd gang fernis, der nemt kan gnides af, og individualiteten værdiløs som en gammel slangeham, der skal ofres på fællesskabets alter.

Rite of Spring - EXTENDED havde urpremiere den 16.november 2013 hos Granhøj Dans i Århus. Den spiller i Dansehallerne i København den 27-31.januar 2014. Se mere på dansehallerne.dk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar