Foto: Carl Olsson |
Hvis en kunstart skal vokse frem for blot at forstene i en
krampagtig fastholdelse af tradition og tidligere tiders succes, kræver det mod.
Mod til at udforske ukendte stier, mod til at turde gå imod strømmen. Det er
ikke altid nemt, især ikke hvis man derved udsætter sig for verbale tæv fra
anmelderne eller et publikum, der drejer om på hælen og bliver væk. Og det kan
være svært at finde grænsen mellem nytænkning og relevans. Skal man provokere
for provokationens skyld, blot for at ruske op i et stillestående kunstnerisk
miljø og en stivnet kunstopfattelse, eller skal der altid være en mening med
selv den største galskab?
Debat på dans
Jeg tror ikke, der er noget entydigt svar, det bedste er at
prøve sig frem og så tage de slag med, der måtte komme. Dette efterår lægger de
to store dansescener i København op til en tiltrængt fornyelse. Man starter i
det små, men tegnene er der. I morgen spiller for sidste gang i Dansehallerne den
eksperimenterende Comic Sans, hvis erklærede mål det netop er at ruske op i
vores opfattelse af, hvad dans er eller bør være. Imens er Den Kongelige Ballet
i fuld gang med prøverne på det, der efter sigende bliver en ny og meget
anderledes version af ballettens arvesølv, Bournonville-balletten Sylfiden.
Da
balletmester Nikolaj Hübbe blev udnævnt, erklærede han, at han ville ”smelte
guldhornene om”. Underforstået skulle der ske drastiske ændringer i tilgangen
til dansk ballets adelsmærke, Bournonvilles klassiske balletter. Det har indtil
videre resulteret i opdaterede og skarpe versioner af Et folkesagn og Napoli, og
nu er det altså Sylfiden, der står for skud. Samtidig søger Den Kongelige
Ballet at anlægge en mere eksperimenterende stil med sit ’kompagni i kompagniet’,
Corpus, der fejrer to års jubilæum om et par uger. Det markeres med en
debataften, hvor en række kulturspidser som bl.a. ballethistoriker Erik
Aschengreen og forfatter Knud Romer skal diskutere, hvordan dansen som kunstart
bør udvikle sig for stadig at være relevant som nutidig kunstart.
Comic Sans, en danse- og performanceværk skabt af koreograf
Martin Forsberg, har denne og sidste uge søgt at sætte dansen til debat med en
forestilling, der ifølge Dansehallernes hjemmeside er ”som at komme til
cocktailparty i klovnedragt”. Desværre lever forestillingen ikke helt op til
det, den lover, hvilket jeg gjorde opmærksom på, da jeg forleden anmeldte den for Magasinet KBH.
Fejlslagen provokation
Forestillingen ønsker at dekonstruere vores forventninger
til, hvad der er god og dårlig smag. Men når performerne render rundt med
påskrifter så som ”rules of taste enforce structures of power”, kan man jo ikke
være uenig, men det føles forsimplet. Man kan altid diskutere, hvorvidt smagsdommeri
i den rendyrkede form, som en anmeldelse trods alt er, overhovedet har sin
relevans. Og det bør diskuteres med jævne mellemrum, som man inden for film- og
litteraturbranchen har været gode til – knap så meget åbenhed og diskussionslyst er at forefinde inden for danse- og teaterkritikken. Men udsagnet fra Comic Sans, der lægger op til
ren fornægtelse af kunstkritik generelt, føles mest af alt som en ideologisk
blindgyde, hvis man stædigt fastholder, at smag ikke kan reguleres.
Comic Sans er så forhippet på at provokere og sætte sig op imod
en indbildt smagsautoritet ved at sætte den dårlige smag i scene, men ender i
stedet med at lefle for et finkulturelt publikum, om end i den smalle ende af
skalaen. Forestillingen er nemlig ikke provokerende eller nytænkende. Det er
bare endnu en dag i Dansehallerne, hvor dans i høj grad er lig med performance,
med eksperimenteren, men også stedet hvor form og indhold af og til går fejl af
hinanden.
Comic Sans erklærer, at forestillingen vil gå på tværs af
finkulturens elitære smag ved at invitere populærkulturen indenfor. Den er nu
svær at få øje på i en forestilling, der er mere forelsket i sit eget kaos end
i at komme med sammenhængende udsagn. Populærkultur vil jeg ikke kalde det,
dertil er det for formløst, for snævert. Det henvender sig snarere til den
unge, hippe del af kultureliten, dem der endnu er for smarte og for alternative
til at opsøge kulturens højborge, dem der finder ballet for snobbet og showdans
for vulgært. Og det er helt på sin plads, men Comic Sans provokerer ikke dette
kernepublikum, i stedet lukker den sig kærligt og indforstået om det.
Teatersæsonens første
forsøg på at nytænke og debattere scenedans er således slået fejl. Man kunne
håbe, at Den Kongelige Ballet får større held med sig, for fornyelse er uden
tvivl tiltrængt i det smalle, danske dansemiljø.
Comic Sans spiller sidste gang lørdag d.4.oktober i Dansehallerne. Læs mere her. Corpus holder debatarrangement i Det Kongelige Teaters nye A sal d.11.oktober. Læs mere her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar