Lige her på falderebet skal I ikke snydes for et lille
tilbageblik på 2014. Året har haft dets op- og nedture, som hvert eneste år før
det. Aviserne er i forvejen fyldt med artikler om de mest omtalte, mest
overraskende og rystende kulturbegivenheder i år, så dem er der ingen grund til
at nævne her, for enten har I fulgt med og har derfor allerede har hørt om dem,
eller ikke fulgt med og derfor må antages at være fløjtende ligeglade.
Så i stedet vil jeg lave en top 5 over de mest interessante
forestillinger i 2014. Ikke de bedste, de mest kunstnerisk vellykkede (om end nogle
af forestillinger ville være et seriøst bud), men simpelthen de
teaterforestillinger, som prøvede at være anderledes, gøre noget nyt, og
samtidig var i stand til at være gribende, hårrejsende, underholdende og
tankevækkende. Derfor præsenterer jeg her, ud fra en dybt subjektiv vurdering, udelukkende
baseret på personlig smag og på, hvad jeg reelt har haft mulig for at se (så
hvis I synes, der mangler nogle helt essentielle forestillinger, der absolut
har fortjent at blive nævnt, er I meget velkomne til at skrive det i
kommentarfeltet eller på bloggens Facebookside):
Top 5 over årets højdepunkter
- Metamorfoser, Det Røde Rum: fordi den simpelthen er genial. Genialt instrueret, genialt spillet, genialt skrevet. Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg sidst har set noget, der var så godt.
- Last Touch First, Oslo Balletten: fordi den udfordrede den gængse opfattelse af dans og bevægelse, og samtidig formåede at være åndeløst spændende. Fordi den i en verden af overfladisk seksualitet formåede at vise, at antydninger kan være langt mere erotisk end nøgenhed.
- RITE OF SPRING – EXTENDED, Granhøj Dans i Dansehallerne: for dens knugende uhyggelige, men også dybt fascinerende fortolkningsportræt af overgangsfaser og manderitualer.
- BIS, Jan Martens i Dansehallerne: et bevægende portræt af en aldrende kvinde, der omfavnede performancekunstens klichéer og alligevel formåede at være gribende, grænseoverskridende og dybt ubehageligt på den gode måde.
- THEN I WAS LIKE, Teater HAUT i Huset KBH: et stykke, der satte publikum i centrum og blandede tekst, improvisation og musik sammen på en skæv og anderledes måde, og samtidig insisterede på at være dybt underholdende i al sin muntre melankoli.
Nu er nytåret jo den tid på året, hvor man ser tilbage og
opregner gode og dårlige begivenheder og oplevelser. Så her kommer en række
personlige, kulturelle glæder og sorger i årets løb:
Årets ærgrelse
Foto: Morten Holtum |
At jeg i 2014 ikke har læst en eneste bog,
der virkelig gjorde indtryk på mig. Det er helt sikkert min egen skyld, da jeg
har haft travlt med alt muligt andet, men jeg er samtidig stødt på meget få
bøger, som jeg reelt havde lyst til at læse. Det tætteste, jeg er kommet på en
exceptionel læseoplevelse, er Yahya Hassans debut, Yahya Hassan, som jeg i
efteråret endelig fik taget mig sammen til at læse og syntes ret godt om.
Desværre var der ikke de store overraskelser i bogen, som jo er blevet endevendt
og skamrost i medierne lige siden den udkom. Selvom Hassan uden tvivl er et
litterært vidunderbarn (eller ung, eller hvad man nu kalder en fyr, der skriver
langt bedre end de fleste 'voksne' i en alder af blot 17-18 år), var kvaliteten ikke lige
høj hele vejen igennem, og jeg ser mere frem til at læse hans næste bog.
Derudover var The
Inheritance & Other Stories tæt på vidunderlig. Skrevet af en forfatter
med hele to pseudonymer, Megan Lindholm og Robin Hobb (hvert forfatternavn har
sin særlige skrivestil, derfor udgiver hun under begge navne). Bogen var en
novellesamling med udvalgte historier fra begge sider af hendes forfatterskab,
og indeholdt nogle af de bedste sci-fi og fantasynoveller, jeg længe har læst.
Årets lavpunkt
Maleficent, Disneys reboot (læs: forvanskning)
af Tornerose fra 1959, en af filmselskabets egne, absolutte klassikere. Klæbrig i sit
forsøg på at forvandle det klassiske eventyr til en moderne, politisk korrekt version af fortællingen,
sandsynligvis i forsøg på at 'følge med tiden' og ikke virke så
mandschauvinistisk, som filmselskabet igennem tiden er blevet anklaget for fra
flere sider, senest af svenskerne.
De eneste to skuespillere, der ikke var helt igennem banale,
endimensionale eller direkte rædselsfulde, var Angelina Jolie og Sam Riley. Min
umiddelbare reaktion, da jeg forlod biografen, var følelsen af, at filmen havde
gjort sit bedste, hvis formålet var at voldtage et kært barndomsminde. Jeg kan skrive stolpe
op og stolpe ned om, hvor forfærdelig den film var, men da det ikke helt er
fokus for dette indlæg, vil jeg i stedet give ordet til Honest Trailers, der i
en af deres 'ærlige trailers' meget præcist opsummerer alt, hvad der var galt
med Maleficent.
Årets lyspunkter
Der har selvfølgelig været mange flere end
ovenstående top 5 liste, men eftersom min blog jo først og fremmest handler om
at anbefale og diskutere mindeværdige kulturbegivenheder, vil jeg anbefale dig,
kære læser, selv at tage et kig igennem årets mange indlæg. Eller reflektere
over, hvad dine egne, allerbedste kulturoplevelser har været.
Årets kulturperson
I skrivende stund vil jeg sige Morten
Kirkskov, kommende skuespilchef på Det Kongelige Teater. Ikke baseret på hans
arbejde, for jeg har hverken læst hans bog, set ham spille teater eller oplevet
hans arbejde som direktør for Aalborg Teater. Men han er sej, fordi han i et interview til
Berlingske Tidende den 21.december rammer lige ned i tidsånden og kritiserer,
eller måske snarere advarer om farerne ved den overfladiskhed, vi danskere (i
lighed med folk over hele verden) er blevet så glade for at dyrke på Facebook
og andre sociale medier.
For når alt handler om at vise og dyrke overfladen, de positive oplevelser, prale af bedrifter, sejre og succeser, men fortier, når tingene går galt, når konen skrider, når jobbet ryger, når lille Ingolf endnu ikke har lært at gå, får vi så sværere ved at acceptere de sider af tilværelsen? Som Kirkskov udtaler: ”Jeg tror, vi er bange for det, der gør ondt. Bange for at miste position i verden, hvis vi hengiver os for meget til det triste i vores liv. Der er et krav om, at alting skal være godt. Man skal hele tiden shine.”
For når alt handler om at vise og dyrke overfladen, de positive oplevelser, prale af bedrifter, sejre og succeser, men fortier, når tingene går galt, når konen skrider, når jobbet ryger, når lille Ingolf endnu ikke har lært at gå, får vi så sværere ved at acceptere de sider af tilværelsen? Som Kirkskov udtaler: ”Jeg tror, vi er bange for det, der gør ondt. Bange for at miste position i verden, hvis vi hengiver os for meget til det triste i vores liv. Der er et krav om, at alting skal være godt. Man skal hele tiden shine.”
Hvilket efter min mening rammer plet. Nutidens mantra er
nærmest blevet, at man hele tiden skal være lykkelig, succesfuld og smuk. Det
er bare ikke realistisk for nogen, for guess what? Nogle gange dummer du dig,
nogle gange er dagene sorte og tunge, jobbet rædsomt, kæresten irriterende,
børnene ulidelige. Nogle gange er du et sted i dit liv, du slet, slet ikke
ønsker at være. Nogle gange er du morgengrim og har dårlig ånde. Vejer lidt for
meget, er i lidt for dårligt humør. Nogle gange gør livet allerhelvedes ondt.
Du slipper ikke for at opleve nedture, sådan er det bare. Du kan ikke altid få
solskin på din vej. Og det er vel egentlig okay?
Godt Nytår!
Godt Nytår!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar