Foto: Costin Radu |
Vi ser dem på scenen, aften efter aften. De får de største
anstrengelser til at se legende lette ud. Men hvordan oplever de selv at stå på
en scene?
K for kultur har spurgt Jón Axel Fransson, korpsdanser i Den
Kongelige Ballet, der i sidste måned sprang til i den svære, russiske pas de
deux, Grand Pas Classique, da teatrets stjerne, Alban Lendorf, pådrog sig en skade.
Hvad tænkte du, da du
fik at vide, at du skulle danse Grand Pas Classique?
Jeg vidste det faktisk ikke, før jeg kom ind til skrædderen.
Jeg fik bare at vide, at jeg skulle ind og prøve et kostume, og da jeg så gik
derind, kunne jeg se, at det var kostumet til Grand Pas Classique. Jeg fik et chok og troede ikke helt på det til
at starte med. Jeg havde ikke danset med en partner i et stykke tid og
havde ikke haft nogen forberedelse på den måde. Så det var en overraskelse. Men
selvfølgelig fedt, jeg var rigtig glad, men det var – jeg var lidt bange, lidt
nervøs. Jeg kunne selvfølgelig partiet i forvejen, men jeg havde under en uge
til at øve op til det.
Så hvordan havde du
det, da du skulle ind på scenen?
Jeg var meget
stresset. Jeg skulle have brugt mere tid på scenen inden da, lige være der
inden forestillingen startede, fordi jeg slet ikke havde øvet det på scenen.
Som det var, kom jeg bare ind, og så var det direkte på. Det var meget
underligt, for man får det der lys i øjnene, man kan mærke publikum, og når der
er en ny der skal danse et parti, er der mange der følger med ude i
kulissen, og man bliver sådan helt panisk.
Du skulle også
overtage partiet for Alban Lendorf – hvordan var det?
Jamen, Alban er jo fantastisk, der er jo ikke noget der kan
overgå ham rent teknisk. Han er jo, som en af vores gamle lærere sagde, ”by the
book”. Altså, jeg prøvede bare at lave det på min måde og forsøge at få det
frem i rollen, som jeg gerne ville.
Var du så tilfreds med
din indsats, efter du havde danset?
Ikke lige efter, nej. Men folk var tilfredse, og med tiden
kan jeg huske mere og mere, fordi det gik så hurtigt. Det er sådan en ud-af-kroppen-oplevelse,
du kommer ind, og du danser, men du kan ikke mærke din krop, så du laver det
bare, fordi kroppen husker det. Det er en meget sjov og underlig følelse. Så
jeg følte, fordi jeg ikke var til stede rent mentalt, mens jeg dansede, at jeg
ikke gjorde et godt arbejde.
Hvordan er det at
danse netop det parti, der skulle være særligt krævende?
Det er det. Det er virkelig krævende. Men også en kæmpe
chance, specielt lige nu, fordi jeg har været uheldig og blive skadet, og at
komme tilbage, komme derfra og få lov til at lave parti, det er fantastisk.
Du dansede jo Grand
Pas Classique sammen med J’aime Crandall, og hende har du tidligere danset med
i Nøddeknækkeren, for to år siden da hun blev udnævnt til solodanser. Hvordan
var det at danse med hende igen?
Det var fedt. Hun er utrolig krævende, hun ved præcis, hvad
hun gerne vil. Men det var svært, specielt for hende, for hun var vant til at
danse partiet med Alban, og pludselig skulle hun tilbage til salen og øve tingene
igennem igen, og – ikke at man starter fra bunden, men hun gik lige de par
skridt tilbage... Men det er fantastisk at danse med hende, fordi hun ved
præcis, hvad hun vil have. Det er ikke sådan, at der er noget, som ikke er på
plads, alt er, som det skal være, når man danser med hende. Hun er utrolig
professionel.
Som du selv nævnte, blevet
du skadet i sidste sæson under La Bayadère. Den bliver jo genopsat her til
foråret. Ved du, om du vender tilbage til din rolle som den blå gud?
Det er ikke kommet frem endnu, men jeg vil gerne tilbage til
rollen, jeg synes det er et fantastisk parti. Jeg er i form igen og føler mig klar
til at lave det. Der kommer altid en blokade, når en danser er kommet til
skade med et specielt trin, og det er jeg lidt bange for, når jeg skal stå på
scenen og lave det, men jeg er klar. Jo mere jeg laver det, jo mere kommer jeg
over det.
Foto: Costin Radu |
Hvordan var det at
komme tilbage til balletten?
Det har været rigtig godt, jeg synes bare, det er gået meget
hurtigt, for jeg var jo væk, og så kommer jeg tilbage til Minus 7 og Grand Pas
Classique, og jeg havde ikke rigtigt været på scenen inden da. Jeg har
lavet Kermessen i Brügge, hvor det
var mere skuespil end dans, men jeg har ikke lavet noget, der var krævende på
den måde.
Så det har været en
krævende start?
Det har det. Det har været noget af en start for mig,
selvfølgelig lavede jeg Minus 7, men
at lave Grand Pas Classique… Minus 7 er jo meget moderne dans, mens Grand Pas Classique er rigtig
ballet. At gå fra La Bayadère og så
til Grand Pas.. Altså, at gå fra at være skadet, og så komme tilbage og lave det parti, det er et stort spring.
Jeg synes det er fantastisk. Det er et af de stykker, som
jeg absolut ville lave i min
karriere. Jeg ville prøve det, fordi den er så fed, man får publikum med på en helt
speciel måde. Silk and Knife gjorde
det (gik i sæson 2007/2008, red.) , og Minus
7 har det næsten på samme måde, men jeg synes også den har sit helt eget
liv, den er virkelig sej.
Hvad er det den gør?
Jeg synes selv, den skaber et helt specielt rum, fordi den varierer så meget.
Folk tror, at når den starter, så er det bare fjol, det er
ikke sat på forhånd. Men folk ved ikke, hvor sat det egentlig er. Alt er
planlagt, hvordan danserne kommer ind, hvordan det hele bygger op… Det bliver
en hel verden for sig selv, som man lever sig ind i, et univers for sig selv.
Så I improviserer ikke
undervejs?
Jo, det gør vi, vi improviserer meget alligevel. Det er det
der er så vildt. For det er meget sat på forhånd, hvor du skal stå, hvad du
laver. Men vi må alligevel gerne improvisere, lave de ting vi har lyst til, bare
inden for visse rammer.
Under fremkaldelserne til Minus 7 er det, som om I giver helt los på scenen, og man får indtrykket af, at hver danser
laver sit eget lille show...
Det er improviseret, fuldstændigt.
Foto: Per Morten Abrahamsen |
Hvis du ser på de
partier du har haft indtil nu, hvad har så været din favorit – eller har du
flere favoritter?
Ja, det har jeg. Narren i Svanesøen ligger altid meget dybt
i mig, fordi det var mit gennembrud, den største chance jeg fik. Så jeg har et
særligt forhold til den rolle. Men jeg synes, der har været rigtig mange
roller, som Pas de six i Napoli, Pas
de sept i Et folkesagn. Grand Pas Classique er selvfølgelig også
en af de største partier, og
Nøddeknækkeren. Der er virkelig mange. Grand
Pas Classique ville have gjort et større indtryk, hvis jeg havde haft mere
forberedelsestid, haft de stadier, hvor man øver i salen, øver på scenen, og så
performer. Det fik jeg ikke, da jeg
blev kastet ind i rollen, og det synes jeg var rigtig fedt at prøve. Men Narren
ligger allermest… Nej, vent lidt, Etudes! Den
var jeg ved at glemme.
Den har førstepladsen?
Ja!
Hvis du skal se
fremad, er der så partier som du særligt kunne tænke dig at danse?
Der er jo hovedrollen i La
Bayadère, og så er der Le Corsaire,
La fille mal gardée, der er en masse,
you name it, det har jeg lyst til at
lave. Jeg vil gerne have prøvet det hele, have lavet alt, og så – jeg føler
ikke jeg er færdig, før jeg har prøvet næsten alle forestillinger. Men Romeo, i
Romeo og Julie, den vil jeg virkelig
gerne lave.
Tit taler man om, at
den og den danser har et særligt talent for en bestemt type rolle. Har du en
præference for, hvilke partier du kan lide at danse, eller vil du bare gerne
lave det hele?
Nej, jeg kan godt lide, at de
giver mig nogle meget alsidige roller, at jeg får lov til at prøve alt. Og det
synes jeg, jeg får. Nikolai (Hübbe, red.)
caster mig i meget forskellige ting. Han caster mig tit i de mere komiske
roller, men så får jeg også lov til at lave prinserollerne. Og det er rigtig
dejligt, for jeg kan virkelig godt lide skuespillet i det, når skuespil og dans
blandes sammen i et parti.
Grand Pas Classique og
Minus 7 spiller igen i februar som en del af Dans2Go. Nøddeknækkeren spiller frem til 22.december 2013.
Blå bog: Jón Axel Fransson, 22 år, blev aspirant ved Den
Kongelige Ballet i 2007 og ansat som korpsdanser i 2010.
Danser pt. Sukkerfeens kavaler samt sukkerstang i Nøddeknækkeren, har blandt andet danset
narren i Svanesøen, blå fugl i Tornerose, soloherre i Etudes, Geert i Kermessen i Brügge, Le Corsaire pas de deux i Le Corsaire, Grev N i Kameliadamen og den blå gud i La Bayadére.
Tildelt Reumerts talentpris i 2011. Udvalgt til den prestigefyldte Erik Bruhn konkurrence sammen med Shelby Elsbree i 2011.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar