Foto: UIP |
Sex er mange ting. Det er både fysiske
nydelse, et primalt behov, kilden til børn, en måde at forstærke
følelsesmæssige bånd og udtrykke kærlighed på. Det kan være belønning eller
straf, betalingsmiddel, en lukrativ vare, en synd, en besættelse, en forløsning,
en drøm.
Nymfomanbølgen
Nymfomanen, der ikke kan slippe sex, selvom det
ødelægger hans eller hendes liv, er et yndet tema i disse år. I Shame (2011) var Michael Fassbender en
storforbruger af sex i alle afskygninger, men var ude af stand til at få den op
at stå med én han holdt af. Intimitet var for skræmmende at opleve og måtte
erstattes med overfladiske knald, hvor følelserne var på sikker afstand. I
september var der dansk premiere på mainstreamkomedien Thanks for sharing (2012) om en gruppe menneskers kamp mod
sexafhængighed, og 1.juledag får vi endelig Lars von Triers kontroversielle Nymph()maniac om en selverklæret,
kvindelig nymfoman.
Don
Jon handler
også om afhængighed, denne gang af porno, men den har et muntert og
ufordømmende blik på sit stof. Der peges mildt med fingre, men ikke af
pornografien.
Joseph Gordon-Levitt, manden bag hitRECORD og uden
tvivl en af de mest interessante skuespillere i sin generation, debuterer som
instruktør med denne fine komedie, og han har som altid noget på hjerte. Selvom
Don Jon langtfra er perfekt, giver
den et tankevækkende signalement af Generation Y, der er opflasket med en
glitrende mediekultur, som konstant dyrker det glitrende smukke, den lækre
overflade.
Filmens titel slår tonen an. Det handler om en
moderne Don Juan, hovedpersonen Jon, der nedlægger kvinder på stribe. Han
virker umiddelbart tilfreds med sit liv, men det er ren overflade.
Lykken er smukke ting
Jon elsker sin lækre hybel, sin fede bil, sin
toptrimmede krop, sine scoringer, sin porno. Frem for alt sin porno. Hans
forhold til venner, forældre og kirke er overfladiske. Vennerne går kun op i,
hvordan kvinderne i nattelivet kan vurderes på en skala fra 1 til 10, moderen
plager ham om børnebørn, søsteren går kun op i sin mobil, og faderen har øjnene
klistret til tv’et. Som en god katolik remser Jon hver søndag sine synder op for præsten og får den automatiske syndsforladelse.
Da han får øje på Barbara (Scarlett Johansson), er
det klart, at han må have hende. Som han forklarer både venner og familie, så
snart de er blevet et par: "She's the most beautiful thing I've ever
seen." Med andre ord et smukt objekt, der kan fuldende hans liv. At der
skulle være andet og mere at komme efter i et forhold, indser han ikke, før han
møder den modne Esther (Julianne Moore) med ar på sjælen.
Barbara er alt det, han tror, han ønsker sig. Hun er
sex on legs med den perfekte
røv, de perfekte bryster, den perfekte krop. Og hun er villig til at blive
hans, så længe han gør alt hvad hun siger. Og hvorfor ikke? Hans venner er
misundelige over hans trofæ, hans far lutter gammelmandssavlende stolthed over
sønnens erobring, hans mor er lykkelig, nu hvor Jon omsider styrer mod ægteskab
og børn.
Trofækærlighed
Men Jon er også Barbaras trofæ. Han skal opfylde
hendes romantiske fantasier, næret af utallige kærlighedsfilm. I hendes verden
har hun ret til at forvente alt af sin udkårne. En mand, der virkelig elsker
hende, vil automatisk gøre alt hvad hun siger. Hun forventer at fylde hans
verden, og hans lyst til porno er en hån mod hendes fantasi om, hvordan hendes
Mr. Right vil være.
Jon indser undervejs, at det han reelt søger ikke
findes i den porno, som han ser døgnet rundt. Filmen stiller skarpt på mænds og
kvinders forventninger til sex og kærlighed, men handler først og fremmest om
faren ved at stirre sig blind på en drøm, så man ikke ser virkeligheden for det
den er. Pornoen bliver bedre end almindelig sex, fordi det er et glansbillede,
en glitrende illusion. Trods alle sine erobringer og forholdet til Barbara ved
Jon slet ikke, hvad det vil sige at være tæt på et andet menneske.
Jon elsker ikke Barbara, han dyrker hende, eller
snarere hendes krop. Hun er et objekt, virkeliggørelsen af hans fantasier. Præcis
som han er hendes, en mand hun kan forme som hun vil. Han er lækker, sød – og
kun alt for villig til at gøre som hun siger, når hun bruger sin krop som
lokkemad. Begge forventer de, at den anden indfrier deres drømme, frem for at leve sig ind i den person, der står lige foran dem.
De fleste har prøvet at fortabe sig i forelskelsens
rus for senere at opdage, at drømmemanden eller -kvinden kun eksisterede i ens
eget hoved og havde meget lidt at gøre med den person, som man bildte sig ind
at elske. Men i Don Jon forelsker
personerne sig udelukkende i den andens overflade, mens de er fløjtende ligeglade med den udkårnes personlighed.
Om det er drømmen om sex eller den romantiske
kærlighed, der står i centrum, er sådan set lige meget. Pointen er, at begge
køn forveksler idealet med realiteten. Det står i vejen for oplevelsen af
virkelig intimitet, for drømmen er umiddelbart nemmere at dyrke. Som Jon
påpeger, stiller pigerne i hans pornofilm ingen krav. De er våde og villige,
perfekte fantasier. Men man kan ikke røre dem. Som Esther påpeger "You want to lose yourself? You have to loose yourself in another person - it's a two way thing".
Don
Jon er
ikke en romantisk komedie, men en coming
of age-film om en ung mand, der langsomt får nedbrudt sine illusioner og
begynder at skrabe i livets overflade for at opdage, at sex og kærlighed har
mere at byde på, end man kan se på film.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar