Foto: Andrew Eccles |
Så er sommeren forbi, og jeg er tilbage på pinden og klar
til at fatte pennen (eller musen er det vel snarere) og give mig i kast med en
ny teatersæson. Indtil videre er den lovende, og mit eget største problem er
mere end nogensinde ikke hvad jeg skal se, men hvor meget jeg kan overkomme.
Indtil videre har september budt på swingende amerikansk
dans fra Alvin Ailey American Dance Theater, der besøger Tivoli som led i
havens balletfestival, og premiere på Det Kongelige Teaters nye
Holberg-iscenesættelse, Erasmus Montanus.
Alvin Ailey
American Dance Theater (Tivolis Koncertsal 5-13.september)
Det berømte, afroamerikanske kompagni gæster Koncertsalen
med et ambitiøst program, som kan gøre én helt forpustet. Man kan som publikum
vælge mellem 3 forskellige programmer, A, B og C. A er klassisk Alvin Ailey,
mesterkoreografens egne værker skabt til hans eget kompagni. Del B består af
nyere værker skabt til kompagniet, og C har et internationalt islæt og består
af et klassisk Ailey-værk skabt af amerikanske Ronald K. Brown, et værk af hollandske
Hans van Manen samt den populære Minus 16 af israelske Ohad Naharin, der også
blev opført på Det Kongelige Teater i sidste sæson (her hed det Minus 7).
Da det var første gang, jeg så Alvin Ailey-kompagniet danse,
havde jeg valgt del A, det klassiske program. Det blev en underholdende
forestilling, men trods lækre jazztoner fra Duke Ellington og dansernes
smittende rytme og imponerende teknik, blev jeg ikke rigtig fanget før i sidste
akt, hvor den storladne Revelations blev opført. Det hjalp selvfølgelig ikke,
at Koncertsalen reelt ikke egner sig til større dansesekvenser, den er for
lille og blev gjort endnu mindre ved at scenetæppet ikke blev kørt helt ud,
men dækkede den sidste fjerdedel af scenen, til stor irritation for de af os,
der sad ude i siderne.
Alvin Ailey er et must see for alle, der brænder dans som
kunstart, og med sit show-agtige præg er det god underholdning at hente for alle,
der interesserer sig bare en smule for at dans. Priserne er dog i den dyre
ende, og rammerne er ikke de bedste, hvor hyggeligt det end er at tilbringe
pauserne med at vandre rundt i Tivolis gamle have.
Erasmus Montanus (Skuespilhuset, Det Kongelige Teater 4.september-23.oktober)
Erasmus Montanus (Skuespilhuset, Det Kongelige Teater 4.september-23.oktober)
Foto: Natascha Thiara Rydvald |
Stykkets indbyggede alvor og
understrøm af tragedie kunne efter min mening godt være blevet udfoldet yderligere,
men nu foretrækker jeg også Holberg fra hans mere alvorlige side, og har altid
set Rasmus Berg som en tragisk figur. En klovn uden tvivl, men også et
menneske, der tvinges til at give afkald på sine idealer, der jo dybest set
ikke er så tåbelige endda. Jeg kunne godt have ønsket, at karaktererne var en
smule mindre karikerede. Kun to glimrede ved en lun menneskelighed blandt den
store forsamling af tåbelige, skingre og hysteriske personer. Ole Lemmekes
Ridefoged have et så lunt bonderøvsgemyt og uvidende snusfornuft, at jeg blev
aldeles charmeret, og Mikkel Kaastrup-Matthew var så sympatisk som den oplyste fornufts
enlige stemme, at jeg næsten tilgav hans Jacob dennes forstemmende klarsyn og kyniske
tilpasning til sine uhyrligt dumme omgivelser.
Jeg kan ikke give en klar anbefaling, da jeg egentlig fandt
iscenesættelsen lidt for grotesk, lidt for langtrukken, lidt for forelsket sin
egen galskab, men samtidig grinede jeg adskillige gange undervejs i løjerne. Så
forvent ikke det store sus, men morsom, det er Erasmus Montanus uden tvivl.
Hvad er ellers værd at opleve her i september måned? Her er et lille udpluk af forestillinger og events, der er værd at snuse til.
Hvad er ellers værd at opleve her i september måned? Her er et lille udpluk af forestillinger og events, der er værd at snuse til.
Døden i Venedig (Gamle Scene, Det Kongelige Teater
9-12.september)
Hamborg Balletten gæster Det Kongelige Teater med John Neumeiers ballet over Thomas Manns udødelige værk. Tidligere solodanser fra Den Kongelige Ballet, Lloyd Riggins, danser hovedpartiet i dette værk om kunsten over for livet og erotikkens kraft. Læs mere her.
Then I was
like (Teater HAUT, Huset-KBH, 11-13.september)
HAUT, den nye, åbne teaterscene i Huset KBH, har torsdag
premiere på sin første forestilling, Then I was like. Denne musikforestilling
tager udgangspunkt i publikums egne historier og oplevelser, som bliver omsat
til sceniske fortællinger af 4 musikere og 4 dramatikere. Inden forestillingen
bliver folk blandt publikum interviewet om deres liv, og ud fra disse anekdoter
bliver forestillingen skabt. Hver forestilling skabes således på ny. Læs mere her.
Den nye lyd (Sort/hvid, tidligere Caféteatret, 14.september)
Det tidligere Caféteater har ikke ændret meget andet end sit
navn, og byder endnu en gang på en omgang gratis oplæsning af talenter fra
dansk litteratur. I denne omgang får vi sværvægtere som Søren Ulrik Thomsen og
Pia Juul samt debutanten Ninette Larsen. Læs mere her.
Kameliadamen (Gamle Scene, Det Kongelige Teater 14.september-31.oktober)
Foto: Costin Radu |
The Royal Ballet (Tivolis Koncertsal 15-17.september)
Foto: Johan Persson |
Lily’s ton und träume (LiteraturHaus 20 -21.september)
En alternativ lyrikfestival, hvor poesi og rå lyd flyder
sammen i et skævt univers. Det danske LiteraturHaus lægger hus til fire danske
og tyske litterære og musikalske ensembler i et tekstligt og musikalsk
eksperiment. Læs mere her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar